بهترین دکتر عفونی اصفهان | پزشک نمونه متخصص عفونی اصفهان

5/5 - (5 امتیاز)

این مقاله تخصصی در مورد بهترین دکتر عفونی اصفهان ( پزشک متخصص عفونی اصفهان) نوشته شده است. شاید برای شما هم این سوالات ایجاد شده باشد که بهترین دکتر عفونی اصفهان کیست ؟  پس لطفا تا آخر این مقاله تخصصی , با ما همراه باشید.

موقعیت مکانی
کارمند
انتخاب خدمات
خدمات جانبی سرویس
تاریخ و زمان
اطلاعات تکراری
وارد کردن اطلاعات
سبد خرید
تایید
دکتر عفونی اصفهان
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
دکتر عفونی اصفهان
رزرو نوبت شما با موفقیت ثبت و تایید شد. حضور مراجعین در ساعت و تاریخ رزرو شده در مطب دکتر حقایق الزامی می باشد . پیشاپیش از همکاری شما قدردانی میکنیم. آدرس مطب دکتر حقایق : خیابان شریعتی – مقابل درب درمانگاه بیمارستان شریعتی – بن بست نوید – ساختمان نوید ۲
شماره تایید شما :
دکتر عفونی اصفهان افزودن به تقویم iCAL

بهترین دکتر عفونی اصفهان

اگر به دنبال پزشک متخصص عفونی اصفهان هستید, ما به شما کلینک تخصصی دکتر محمدرضا حقایق متخصص عفونی-داخلی-گوارش-ریه را پیشنهاد میکنیم. دکتر حقایق دارای سابقه درخشان بیش از 20 سال در زمینه خدمات تخصصی بیماری های عفونی می باشد  .

بیماری های عفونی

بررسی اجمالی
بیماری های عفونی اختلالاتی هستند که توسط ارگانیسم ها ایجاد می شوند – مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها یا انگل ها. بسیاری از ارگانیسم ها درون یا بر روی بدن ما زندگی می کنند. آنها معمولاً بی ضرر یا حتی مفید هستند. اما ممکن است برخی از ارگانیسم ها تحت شرایط خاص باعث بیماری شوند.
برخی از بیماری های عفونی می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. بعضی از آنها توسط حشرات یا حیوانات دیگر منتقل می شوند. همچنین ممکن است دیگران را با مصرف غذا یا آب آلوده یا قرار گرفتن در معرض ارگانیسم های محیطی بیمار کنید.
علائم و نشانه ها بسته به ارگانیسم ایجاد کننده عفونت متفاوت هستند، اما اغلب شامل تب و خستگی می شوند. ممکن است عفونت های خفیف به استراحت و درمان های خانگی پاسخ دهند، در حالی که شاید برخی از عفونت های تهدید کننده زندگی نیاز به بستری داشته باشند.
بسیاری از بیماری های عفونی مانند سرخک و آبله مرغان با واکسن قابل پیشگیری هستند. شستشوی مکرر و کامل دست نیز به شما در محافظت در برابر بیماری های عفونی کمک می کند.

علائم

هر بیماری عفونی علائم و نشانه های خاص خود را دارد. علائم و نشانه های عمومی مشترک برای تعدادی از بیماری های عفونی عبارتند از:
تب
اسهال
خستگی
دردهای عضلانی
سرفه
زمان مراجعه به پزشک
در صورتی به دنبال مراقبت های پزشکی باشید که:
حیوانی نیشتان زده باشد
در تنفس مشکل دارید
بیش از یک هفته سرفه کرده اید
سردرد شدید همراه با تب داشته باشید
جوش یا ورم داشته باشید
تب غیر قابل توضیح یا طولانی مدت داشته باشید
مشکلات بینایی ناگهانی دارید

بیماری های عفونی می توانند ناشی از این عوامل باشند:

باکتری ها. این ارگانیسم های تک سلولی مسئول بیماری هایی نظیر گلودرد میکروبی، عفونت ادراری و سل هستند.
ویروس ها. ویروس ها که حتی کوچکتر از باکتری ها هستند، باعث ایجاد بسیاری از بیماری ها، از سرماخوردگی تا ایدز می شوند.
قارچ ها. بسیاری از بیماری های پوستی مانند عفونت قارچی و بیماری قارچی پوست پا ناشی از قارچ ها هستند. انواع دیگر قارچ ها می توانند ریه ها یا سیستم عصبی شما را آلوده کنند.
انگل ها. مالاریا توسط یک انگل ریز ایجاد می شود که با نیش پشه منتقل می گردد. ممکن است سایر انگل ها از مدفوع حیوانات به انسان منتقل شوند.

تماس مستقیم

یک راه آسان برای ابتلا به بیشتر بیماری های عفونی تماس یک انسان یا حیوان با این عفونت است. بیماری های عفونی می توانند از طریق تماس مستقیم گسترش یابند، مانند:
فرد به فرد. بیماری های عفونی معمولاً از طریق انتقال مستقیم باکتری ها، ویروس ها یا میکروب های دیگر از فردی به فرد دیگر شیوع می یابند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که فرد مبتلا به باکتری یا ویروس کسی را که آلوده نیست لمس کند، ببوسد و یا به سمتش سرفه یا عطسه کند.
همچنین این میکروب ها می توانند از طریق تبادل مایعات بدن با تماس جنسی گسترش یابند. ممکن است شخصی که میکروب را منتقل می کند علائمی از بیماری نداشته باشد، اما می تواند به سادگی ناقل باشد.

حیوان به انسان. گزیدگی یا خراشیده شدن توسط یک حیوان آلوده – حتی حیوان خانگی – می تواند شما را بیمار کند و در شرایط شدید می تواند کشنده باشد. دست زدن به زباله های حیوانات نیز می تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال، از طریق نظافت جعبه ی گربه تان به عفونت توکسوپلاسموز مبتلا می شوید.
مادر به جنین. ممکن است یک زن باردار میکروب هایی که باعث بیماری های عفونی می شوند را به نوزاد متولد نشده خود منتقل کند. بعضی از میکروب ها می توانند از طریق جفت یا شیر مادر عبور کنند. میکروب های مهبل (واژن) نیز می توانند در زمان تولد به کودک منتقل شوند.
تماس غیر مستقیم
ارگانیسم های ایجاد کننده بیماری نیز می توانند با تماس غیرمستقیم منتقل شوند. بسیاری از میکروب ها می توانند روی یک شیء بی جان مانند میز گرد، دستگیره در یا دسته شیر آب بمانند.
مثلاً وقتی دستگیره دری را لمس کنید که فرد بیمار مبتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی به آن دست زده، میکروب های به جا مانده از او را دریافت می کنید. اگر قبل از شستن دست هایتان چشم، دهان یا بینی خود را لمس کنید، ممکن است آلوده شوید.
نیش حشرات
بعضی از میکروب ها به حاملان حشرات – مانند پشه ها، کک ها، شپش ها یا کنه ها – برای انتقال از میزبان به میزبان تکیه می کنند. این حمل کننده ها به عنوان ناقل شناخته می شوند. پشه ها می توانند ناقل انگل مالاریا یا ویروس نیل غربی باشند. ممکن است کنه های نشخوار کننده، باکتری ایجاد کننده بیماری لایم را به همراه داشته باشند.
آلودگی مواد غذایی
میکروب های ایجاد کننده بیماری می توانند شما را از طریق غذای آلوده و آب هم بیمار کنند. این مکانیسم انتقال اجازه می دهد تا میکروب ها از طریق یک منبع واحد در بین بسیاری از افراد پخش شوند. به عنوان مثال، اشرشیاکلی (باکتری ای.کلی) یک باکتری موجود در برخی غذاها یا روی آن هاست – مانند همبرگر پخته نشده یا آب میوه غیر پاستوریزه.

عوامل خطر

اگر کسی مبتلا به بیماری های عفونی شود، و در صورتی که سیستم ایمنی شما به درستی کار نکند احتمالاً بیمار می شوید. این مسئله در صورتی رخ می دهد که:
در حال استفاده از استروئیدها یا داروهای دیگری باشید که سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می کنند، مانند داروهای ضد رد برای عضو پیوند یافته
به HIV یا ایدز مبتلا باشید
مبتلا به انواع خاصی از سرطان یا اختلالات دیگری باشید که بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می گذارد
علاوه بر این، ممکن است برخی دیگر از شرایط خاص پزشکی، شما را در معرض عفونت، از جمله وسایل پزشکی کاشته شده، سوء تغذیه و پیری قرار دهد.

عوارض

بیشتر بیماری های عفونی فقط عوارض جزئی دارند. اما برخی از عفونت ها – مانند ذات الریه، ایدز و مننژیت – می توانند تهدید کننده زندگی باشند. چند نوع عفونت با افزایش طولانی مدت خطر سرطان مرتبط هستند:
ویروس پاپیلومای انسانی با سرطان دهانه رحم مرتبط است
هلیکوباکتر پیلوری با سرطان معده و زخم معده مرتبط است
هپاتیت B و C با سرطان کبد در ارتباط بوده است
علاوه بر این، ممکن است برخی از بیماری های عفونی آرام باشند، فقط به نظر می رسد در آینده – و گاهی اوقات حتی دهه های بعد دوباره عود کنند. به عنوان مثال، ممکن است فردی که مبتلا به آبله مرغان است بسیار دیرتر دچار زونا شود.

برای کاهش خطر عفونت به این نکات توجه کنید:
دست هایتان را بشویید. این امر به ویژه قبل و بعد از تهیه غذا، قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از توالت بسیار مهم است. و سعی کنید با دستان خود چشم، بینی یا دهان را لمس نکنید، زیرا این روشی معمول برای ورود میکروب ها به بدن است.
واکسینه شوید. واکسیناسیون می تواند احتمال ابتلا به بیماری های زیادی را به شدت کاهش دهد. حتماً در مورد واکسیناسیون های توصیه شده و همچنین در مورد واکسیناسیون فرزندانتان به روز باشید.
هنگام بیماری در خانه بمانید. اگر استفراغ، اسهال یا تب دارید، سر کار نروید. در صورتی که فرزندتان هر یک از این علائم را دارد او را به مدرسه نفرستید.
مواد غذایی را با خیال راحت آماده کنید. ژتون ها و سایر سطوح آشپزخانه را در هنگام آماده سازی غذا تمیز نگه دارید. غذاها را در درجه حرارت مناسب و با استفاده از یک دماسنج مواد غذایی طبخ کنید تا آماده شدنش را چک کنید. برای گوشت چرخ کرده، درجه را حداقل روی 160 F (71 C)؛ مرغ وخروس، 165 F (74 C) ؛ و برای سایر گوشت ها، حداقل 145 F (63 C). قرار دهید.
همچنین فورا پس مانده ها را در یخچال قرار دهید- اجازه ندهید غذاهای پخته شده برای مدت طولانی در دمای اتاق بمانند.
رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید. اگر شما یا شریک جنسی تان دارای سابقه بیماری های مقاربتی یا رفتار های پر خطر جنسی هستید همیشه از کاندوم استفاده کنید.
وسایل شخصی را به اشتراک نگذارید. از مسواک، شانه و تیغ خود استفاده کنید. از به کار بردن لیوان نوشیدنی یا ظروف غذاخوری مشترک خودداری کنید.
عاقلانه سفر کنید. اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، ممکن است نیاز داشته باشید تا با دکتر خود در مورد واکسیناسیون ویژه – مانند تب زرد، وبا، هپاتیت A یا B و یا تب تیفوئید – صحبت کنید.

بیماری های عفونی چه بیماری هستند؟

بیماری های عفونی می‌توانند از عوامل بیماری‌زای زیادی مانند، باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها بوجود آیند که می‌توانند سبب بیماری شوند. برای انسان ها، انتقال عامل بیماری ممکن است به راه های مختلفی رخ دهد: انتشار از شخصی به شخص دیگر با تماس مستقیم، غذا یا آب آلوده و ذرات معلق در هوا که حاوی ذرات آلوده هستند و از طریق نیش حشرات و کنه، رخ می‌دهد.
علائم و نشانه ها و درمان بیماری های عفونی به میزبان و عامل بیماری‌زا بستگی دارد.
چه کسی در بیشارین معرض بیماری های عفونی قرار دارد؟
هر کسی می‌تواند بیماری عفونی بگیرد. مردمی با نقص سیستم ایمنی (سیستم ایمنی که با تمام قدرت کار نمی‌کند) بیشترین ریسک را برای گرفتن نوع خاصی از عفونت ها دارند. آنهایی که بیشترین احتمال ابتلا به عفونت را دارند شامل:
-مردمی که سیستم ایمنی‌شان سرکوب شده، مانند آنهایی که در درمان سرطان به سر می‌برند یا به تازگی پیوند عضو کرده‌اند
-آنهایی که در مقابل بیماری های رایج عفونی واکسینه نشده‌اند
-کادر درمانی
-مردمی که به محل هایی با خطر وجود پشه هایی که عوامل بیماری‌زایی مانند مالاریا، ویروس دنگ و ویروس زیکا

بیماری های عفونی رایج چه بیماری هایی هستند؟

بیماری های عفونی به شدت در سراسر دنیا رایج هستند. برخی بیماری های عفونی بیشتر از بقیه ضربه می‌زنند. برای مثال، در امریکا، از هر 5 نفر 1 نفر هر ساله به آنفولانزا مبتلا می‌شود.
پیچیدگی های مربوط به بیماری های عفونی چه هستند؟
بسیاری از بیماری های عفونی باعث پیچیدگی می‌شوند. این ها می‌توانند محدوده‌ای از متوسط تا شدید را شامل شوند. برای برخی شرایط، پیچیدگی ها ممکن است شامل خس خس کردن، خارش پوست، یا خستگی مفرط باشد. پیچیدگی های متوسط معمولا به هنگام از بین رفتن عفونت ناپدید می‌شوند.
بیماری های عفونی خاصی ممکن است سبب سرطان شوند. این ها شامل هپاتیت ب و ث (سرطان کبد)، و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) (سرطان مهره‌های گردن).
نشانه های بیماری های عفونی به نوع خاصی از بیماری مثل نشانه های آنفولانزا شبیه است شامل:
-تب
-لرز
-تراکم
-خستگی
-درد ماهیچه‌ای و سردرد
دیگر بیماری های عفونی، مثل مثل شیگلا، که سبب نشانه های جدی می‌شود، شامل:
-اسهال خونی
-استفراغ
-تب
-کم آبی بدن
-شوکه شدن
شما ممکن است یک یا چند نشانه بیماری های عفونی را تجربه کنید. اگر شما نشانه های مزمن بیماری را دارید یا نشانه هایی که با گذر زمان بدتر می‌شوند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

عوامل بیماری های عفونی چه هستند؟

بیماری های عفونی در انسان به علت میکروارگانیسم ها است که شامل:
-ویروس هایی که به سول های سالم حمله می‌کنند و در آنها تکثیر می‌شوند
-باکتری ها، یا تک سلولی هایی که قادر به ایجاد بیماری هستند
-قارچ، که شامل انواع مختلفی می‌شود
-انگل ها، که در بدن میزبان زندگی می‌کنند و عامل بیماری می‌باشند
بیماری های عفونی به چندیدن راه منتشر می‌شوند. در بیشتر موارد، تماس مستقیم با یک فرد بیمار، و حتی با تماس پوستی (که شامل رابطه جنسی هم هست) یا با لمس چیزی که فرد دیگری لمس کرده، بیماری را به میزبان جدیدی منتقل می‌کند. تماس با مایعات بدن، مثل خون و بزاق، نیز بیماری های عفونی را انتشار می‌دهد.
برخی بیماری ها از طریق ذرات خارج شده از بدن فرد بیمار به هنگامسرفه و عطسه منتظر می‌شود. این ذرات در زمان کوتاهی در هوا باقی می‌مانند، و سپس روی سطح پوست انسان سالم یا درون ریه هایش فرود می‌آیند.
در برخی موارد، بیماری های عفونی برای مدت طولانی به صورت ذرات بسیار کوچک در هوا باقی می‌مانند. مردم سالم این ذرات را استنشاق کرده و بعدا بیمار می‌شوند. فقط برخی از بیماری ها از طریق هوا منتقل می‌شوند، که شامل ویروس سل و سرخچه می‌باشند.
مرجع

.