درمان بیماری هپاتیت در اصفهان

این مقاله تخصصی در وبسایت دکتر حقایق متخصص بیماری های عفونی داخلی , گوارش , ریه , خون , کلیه و آلرژی و استاد دانشگاه منتشر شده است.

هپاتیت (به انگلیسی: Hepatitis ) به معنی التهاب کبد است که عمدتا بوسیله عوامل ویروسی ایجاد میشود . ۵ ویروس اصلی برای ایجاد بیماری هپاتیت وجود دارند که با نامهای D, C, B, A و E شناخته میشوند کهبه دلیل شیوع بالا و احتمال مرگ بیماران , این ۵ نوع بیشتر مورد توجه هستند. به طور خاص، انواع هپاتیت B و C باعث بیماری به صورت مزمن در میان صدها تا میلیونها انسان میشوند و از عمده ترین دلایل ابتلا به سیروز و سرطان کبدی میباشند.

هپاتیت A و E بیشتر بوسیله ی خوردن آب و غذاهای آلوده به فرد منتقل میشوند. از طرفی بیشترین درصد ابتلا به هپاتیتهای C, B و D از طریق فرآورده های خونی است. به طور کلی عمده راه های انتقال این ویروس ها شامل موارد زیر می باشند:

• دریافت خون یا محصولات خونی آلوده
  • آلوده بودن وسایل جراحی و یا هر وسیله ای که با خون و مایعات بدن در تماس باشد
  • انتقال از مادر مبتلا به نوزاد در زمان تولد
  • انتقال از طریق اعضای خانواده به کودک
  • تماس جنسی غیر ایمن

نوع حاد هپاتیت عمدتا علائمی ندارد و یا علائم بسیار محدود هستند و در صورت بروز علائم احتمالا موارد زیر مشاهده میشود:

1. زردی (زرد شدن رنگ پوست و چشم ها)
  2. تیره شدن رنگ ادرار
  3. خستگی بسیار زیاد (غیر معمول)
  4. حالت تهوع و استفراغ
  5. درد در ناحیه شکم

درمان بیماری هپاتیت در اصفهان

انواع هپاتیت و ویروسهای آن

۵ نوع وجود دارد
عفونت های ویروسی کبد که به عنوان هپاتیت طبقه بندی می شوند عبارتند از:  A، B، C، D، و E.

نوع A همیشه یک بیماری حاد و کوتاه مدت است، در حالیکه نوع B، C و D به احتمال زیاد به طور مداوم و مزمن می شود. نوع E معمولا حاد است به خصوص در زنان باردار خطرناک باشد.

هپاتیت نوع A

بوسیله عفونت با ویروس نوع (A (HAV ایجاد می شود. این نوع  اغلب توسط مصرف مواد غذایی یا آب آلوده به مدفوع از فردی که مبتلا به نوع A است، منتقل می شود.

هپاتیت نوع B

نوع B از طریق تماس با مایعات بدن فرد مبتلا مانند خون، ترشحات واژینال یا مایع منی حاوی ویروس هپاتیت HBV) B) منتقل می شود. استفاده از داروهای تزریقی، داشتن رابطه جنسی با یک شریک آلوده و یا به اشتراک گذاشتن تیغ با یک فرد آلوده، خطر ابتلا به ویروس نوع B را افزایش می دهد.

توسط CDC یا همان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین زده شده است که ۱٫۲ میلیون نفر در ایالات متحده و ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری مزمن زندگی می کنند.

هپاتیت نوع C

نوع C از ویروس هپاتیت  سی (HCV) می آید. هپاتیت C از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن فرد آلوده منتقل می شود، به طور معمول از طریق تزریق مواد مخدر و تماس جنسی. HCV یکی از رایج ترین عفونت های ویروسی خون در ایالات متحده است. تقریبا ۲٫۷ تا ۳٫۹ میلیون آمریکایی در حال حاضر به شکل مزمن این عفونت زندگی می کنند.

هپاتیت نوع D

همچنین هپاتیت دلتا که به نام  D شناخته می شود بیماری جدی کبدی ناشی از ویروس نوع دی (HDV) است. HDV از طریق تماس مستقیم با خون آلوده منتقل می شود. هپاتیت D یک نوع نادر هپاتیت است که فقط در ارتباط با عفونت هپاتیت B اتفاق می افتد. ویروس نوع D بدون وجود نوع B نمی تواند تکثیر شود. این در ایالات متحده بسیار غیر معمول است.

هپاتیت نوع E

هپاتیت E یک بیماری در آب است که توسط ویروس هپاتیت ای (HEV) ایجاد می شود. هپاتیت E به طور عمده در مناطقی که دارای بهداشت و سلامتی ضعیف هستند پیدا شده. این بیماری در ایالات متحده غیر معمول است. با این حال، موارد هپاتیت E در خاورمیانه، آسیا، آمریکای مرکزی و آفریقا گزارش شده است.

علائم

اگر شما نوع مزمن این بیماری را دارید، مانند  B و C، ممکن است در ابتدا علائمی ایجاد نشود. نشانه ها ممکن است رخ ندهند تا آسیب بر عملکرد کبد تاثیر بگذارد.

علائم و نشانه های نوع حاد به سرعت ظاهر می شود. آنها عبارتند از:

خستگی
نشانه های آنفولانزا
ادرار تیره
مدفوع کمرنگ
درد شکم
از دست دادن اشتها
کاهش وزن
پوست زرد و چشم زرد، که ممکن است علائم زردی باشد
هپاتیت مزمن به آرامی رشد می کند، بنابراین این علائم و نشانه ها ممکن است بیش از حد کم باشند.