انواع بیماری های مقاربتینوشته شده توسط در تاریخ

دکتر محمدرضا حقایق متخصص بیماری های مقاربتی و عفونی و آمیزشی در اصفهان :

انواع بیماری های مقاربتی

1- بیماری سیفلیس

ضایعات اولیه این بیماری آمیزشی بدون درمان بهبود می ‌یابد اما پس از آن سایر دستگاه ‌های بدن دچار عواقب وخیمی خواهند شد. عامل این بیماری جنسی، میکروبی است که از طریق تماس جنسی و نیز از طریق مادر به جنین انتقال می ‌یابد.

انواع بیماری های مقاربتی

2- عفونت با ویروس هرپس

ويروس هاي هرپس سيمپلکس به فراواني در جوامع انساني پراکنده اند . اين ويروس ها ، ميزبان هاي زيادي داشته و قادرند در انواع مختلفي از سلول ها تکثير يافته و حيوانات مختلفي را آلوده کنند. همچنين ، به سرعت تکثير مي يابند و به مقدار زياد سيتوليتيک هستند. ويروس هاي هر پس سيمپلکس، انواع مختلفي از بيماري ها شامل التهاب حاد مخاط دهان و لثه، التهاب قرنيه ملتحمه چشم، انسفاليت، بيماري تناسلي و عفونت نوزادان را ايجاد مي کنند. اين ويروس ها همچنين ، در سلول هاي عصبي ايجاد عفونت مخفي مي کنند و عود اينگونه عفونت ها نيز شايع است.

خصوصيات ويروس هرپس سيمپلکس

دو تيپ متمايز از ويروس هرپس سيمپلکس وجود دارد :

تيپ 1 و 2 ( HSV-1،HSV-2)

3-بیماری سوزاک

بیماری سوزاک بر اثر ابتلا به باکتری نایسریا گونوره یا گنوکوک ایجاد می‌شود. این باکتری در محیط گرم و مرطوب اطراف آلت تناسلی به سرعت رشد کرده و تکثیر می‌شود. شایع‌ترین علائم بیماری سوزاک، ترشحات واژن یا آلت تناسلی و درد در هنگام ادرار کردن است. مانند عفونت کلامیدیا، شایع‌ترین و جدی‌ترین عوارض بیماری سوزاک در زنان رخ می‌دهد و شامل التهاب لگن، بارداری خارج از رحم، ناباروری و انتقال ویروس به جنین (در صورت ابتلا به سوزاک در دوران بارداری) می‌شود. سوزاک می‌تواند علاوه بر اندام تناسلی سایر اعضای بدن مانند دهان، گلو، چشم‌ها و مقعد را نیز آلوده کند و می‌تواند به خون و مفاصل نیز راه پیدا کند که در این صورت تبدیل به بیماری بسیار خطرناکی می‌شود.

4- بیماری ایدز
ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی، یک مشکل جدید جهانی است. این بیماری تمامی ملت ها را تهدید می‌ کند و هم اکنون ۱۰ الی ۱۲ میلیون انسان در سراسر جهان به این ویروس آلوده هستند.

ویروسی که موجب بیماری ایدز می‌ گردد HIV نامیده می ‌شود. این ویروس با صدمه زدن به قدرت دفاعی بدن در مقابل بیماری های دیگر سبب مرگ می‌ شود. این بیماری درمان ندارد. عده نوزادانی که با بیماری ایدز به دنیا می ‌آیند روبه افزایش است. در حال حاضر تنها سلاح موثر علیه انتشار بیماری ایدز آموزش بهداشت همگانی است. هر فردی در هر کشوری باید راه‌ های اجتناب از این بیماری را بداند.

ایدز بیماری غیرقابل درمانی است. عامل این بیماری ویروسی است که از طریق آمیزش جنسی، خون آلوده و مادر آلوده به نوزاد انتقال می ‌یابد.

5- شپش عانه
عامل این بیماری مقاربتی شپشی است که در موهای اطراف نواحی تناسلی زندگی می‌ کند. این نوع شپش با شپش سر و تنه فرق می ‌کند. دوره زندگی این انگل حدودا ۲۵ روز بوده و بلافاصله بعد از بالغ شدن این حشرات، جنس ماده در طی ۷ تا ۸ روز تخم‌ گذاری می‌ کند که هر تخم به تنه یک مو می ‌چسبد. انتقال آن عموماً از طریق تماس و لباس زیر و ملحفه و نزدیکی بدن خصوصاً تماس جنسی است. شپش های عانه از مسری‌ ترین بیماری های مقاربتی شناخته شده هستند و خطر اکتساب عفونت با آن پس از یک تماس حدود ۹۰ درصد است.

متخصص مقاربتی در اصفهان

از شپش‌ها به عنوان یک معضل بزرگ برای بشر از گذشته‌های دور یاد می شود. شپش‌ها به خصوص شپش‌های سر در موهای افراد و نزدیك به جمجمه زندگی می‌كنند. منطقه تی که شامل گردن تا قسمت بالای سر و شقیقه‌ها می باشد بهترین محل‌ها برای زندگی شپش‌ها است. شپش‌ها تنها از خون انسان تغذیه می کنند. شپش بالغ برای تخم ریزی و تکثیر باید روزی دو بار از خون انسان تغذیه کند.

شپش‌های سر بدون بال هستند توانایی پرواز ندارند و نمی‌توانند بپرند. طول آن 3-2 میلی‌متر می باشد و از رنگ صورتی نیمه‌شفاف تا سیاه‌رنگ تنوع رنگ دارد. شپش‌های سر دارای سه جفت پا هستند كه این پاها از ناخن‌های خاصی برای خزیدن و حركت در امتداد موها تشکیل شده است. اصولا شپش‌ها در موهای خشك بسیار سریعتر می کنند. افراد مشکوک به ابتلای شپش اگر عدم از شانه مخصوصی که برای تشخیص شپش است استفاده نکنند، می توان گفت دیدن شپش‌ها تقریبا غیرممكن است.

از مهم‌ترين محل‌هاي بروز اين بيماري مدارس ومهدهای کودک مي‌باشند. علاوه بر ايجاد مشكلات رواني براي دانش آموزان و خانواده آنها آلودگي به شپش مي‌تواندباعث ایجاد اختلالات جسمي و بيماري‌هاي ثانويه ای شود که از طريق شپش منتقل می شوند.

انواع بیماری های مقاربتی و آمیزشی در اصفهان

دکتر حقایق